I appreciate them.

Tuesday 14 July 2015

Berapa modal diperlukan untuk memulakan bisnes?





Bismillahirahmanirahim.
okay.ramai orang memilih untuk saya jawab berapa modal untuk start bisnes.
DISCLAIMER.Yang ni hanya cara saya.

Saya pon baru sangat belajar.

Mungkin ada cara orang lain yang lebih baik.
Yang baik ambil.Yang buruk buang ya.
1. Modal bisnes ni depends on bisnes apa yang korang nak buat.Saya nasihatkan korang supaya korang survey dulu bisnes orang lain.

2. saya suggest pada orang yang baru nak mulakan bisnes,supaya jadi dropship dahulu dengan syarat korang beli dulu satu barang dan test dulu baru jadi dropship.Tak kesahlah komisyen hanya rm10 sekalipon,korang kena aktif dalam bisnes dropship,
dari situ korang boleh kumpul dan mulakan produk sendiri.Contoh terbaik adalah produk dianpixy.Owner dia dulu hanya seorang dropshipper.dan sekarang untung sebulan dah capai jutaan ringgit.

3. saya suggest jugak untuk orang yang nak mulakan bisnes supaya beli secara borong dahulu.Sebab untuk memulakan bisnes dengan terus buat produk sendiri adalah sangat susah.Kalau korang borong,risiko tu kurang sikit kot.Lagipon baru mula,jadi kita kena test market dulu.
saya pon waktu mula2 saya hanya borong je sebab saya nak test market.Sebab saya takut tak jalan bisnes saya tu.Modal yang saya keluarkan tak sampai rm1000. saya borong tak banyak sebab macam saya cakap, saya nak test market dulu.
Kalau korang terus start buat produk sendiri kemungkinan korang memerlukan lebih dari rm4000 or rm5000.so mana untung masa mula2 bisnes? borong atau produk sendiri?you judge.
Ini depends on bisnes apa yang korang nak buat ya.

4.Contoh modal borong korang,RM700 dan hasil jualan korang rm1600.Jadi untung korang dapat adalah RM900.Apa yang saya akan lakukan adalah, saya akan simpan modal awal saya tadi which is RM700.dan saya akan guna duit untung saya RM900 tu untuk rolling balik modal untuk produk baru.
So nampak tak?Tadi korang keluarkan rm700 kan untuk modal awal? dah pulang balik modal,jadi simpan modal awal tadi(RM700).Untung korang rm900.dan duit ni jugak akan digunakan untuk produk baru.bermakna lepas ni korang dah tak guna duit sendiri,korang guna duit keuntungan bisnes untuk double up lagi keuntungan.ha paham tak?hehe

5.Nak beli Kain? saya suggest untuk korang pergi kedai kain yang korang dah biasa atau kedai kain yang banyak pilihan.Contohnya jakel.Dan kalau nak beli banyak,korang kena cakap pada floor manager yang korang beli banyak ni untuk buat bisnes.Jadi dia akan bagi harga murah.
Kalau korang tak cakap yang korang beli banyak2 ni untuk bisnes,memang dia akan bagi murah,tapi dia bagi harga potongan biasa.Jadi make sure kalau nak beli dalam 10 roll kain,Cakap yang korang nak buat bisnes hokeyhh.Dan lepastu selalulah repeat beli dekat tempat yang sama.Dan make sure floor manager tu cam muka korang.Silap2 lagi murah korang akan dapat.
Modal beli kain? ermmm adalah dalam 2k-3k or maybe lebih depends on kain apa,berapa meter,berapa roll.


6.Selepas korang dah yakin untuk mulakan produk sendiri. saya suggest first thing is kalau nak buat bisnes baju,cari tailor yang berpengalaman dan jahitan cantik.Kalau dapat murah itu satu bonus untuk korang.
Cari dalam 3 tailor.Sebab kalau 1 Tailor buat hal,korang ada backup tailor.Biasanya upah jahit berdasarkan design yang korang bagi.


7.Modal marketing pon korang kena kira jugak ya.Untuk permulaan maybe korang boleh suruh orang LIKE Fb Page korang atau follow insta.
Untuk FB paling murah rm2 satu hari.Untuk mintak orang like.Kemudian untuk INstagram pulak,Memula bisnes, saya memang public kan instagram shop saya.
Tapi saya telah ditegur oleh seorang otai.Dia cakap privatekan instashop kau,sebab dengan cara ni,orang akan tertanya2 apa yang kau jual,dan secara tak langsung dia akan tekan follow dan akan sentiasa terima updates dari kita.
Kalau public kan,orang akan sekali lalu dan takkan tekan follow.Tapi yang ni depends on pendapat masing-masing.


Marketing adalah sangat penting.sangat sangat sangat penting ya!!
itu je kot.Ini hanya cara dan pendapat saya. saya tau banyak lagi pendapat dan idea yang lebih bernas.Kalau ada boleh share share dekat komen bawah ni tau tau:)
Nanti saya share lagi Insyallah.
Selamat berbisnes dan jangan mudah putus asa!

Follow instagram: @hauraabydya
like FB fans page: D'Hauraa collections



1 comment:

Nina Mirza said...

Bermula dengan niat (nawaitu)